Waarom Google Analytics?

In elk marketingkanaal gaan bezoekers online door een funnel van acquisitie via lead naar conversie. Google Analytics brengt het gedrag van de bezoekers dat tot een aankoopbeslissing leidt in kaart. Door het genereren van maatwerk rapporten kan het succes van websites gemeten worden en kunnen er nieuwe oplossingen getest worden.

Conversies en events

Websites zijn onderdeel van een bredere strategie die toewerkt naar bepaalde doelen. Een omzet target is een voorbeeld van een doel. Websites spelen hierin een cruciale informerende en converterende rol.

In Google Analytics kan elk event, bijvoorbeeld een klik of het bezoeken van een pagina, gemeten worden als conversie. Bijvoorbeeld:

  • Een inschrijving op een nieuwsbrief
  • Het bekijken van een product of productcategorie
  • Een bepaalde zoekopdracht
  • Een Facebook, Twitter of LinkedIn follow
  • Het bezoeken van de contactpagina
  • Het klikken op een emailadres

Een conversie kan een bepaalde geldwaarde hebben, bijvoorbeeld:

Gemiddelde saleswaarde * % van leads dat klant wordt na salesteam contact

Deze waarde kan worden toegekend aan een conversie. Hiermee kunnen de waardes van andere acties berekend worden, bijvoorbeeld de waarde van een zoekactie.

Wat kan er gemeten worden?

Vele variabelen, waaronder:

  • Taal en locatie (tot op stadsniveau)
  • Apparaat en browser (desktop vs. tablet vs. mobiel, kan mogelijke technische issues identificeren)
  • Bron (bijvoorbeeld zoekmachine of LinkedIn)
  • Leeftijd, geslacht en interesses (bereiken we de juiste doelgroep?)

Standaardinstellingen

Binnen Analytics kunnen robots worden uitgezet om een zuiverder resultaat te krijgen. Ook dient het meten van hobbies en interesses van bezoekers te worden aangezet. Het is ook mogelijk om verkeer vanaf een bepaalde locatie te filteren. 

Wat zijn standaard waardevolle indicaties?

  • Stickiness (hoe lang blijven bezoekers op de site)
  • Nieuwe bezoekers vs. terugkerende bezoekers
  • Bounce rate (% dat afhaakt op de eerst bezochte pagina)
  • Exit rate (% dat afhaakt op een bepaalde pagina)
  • Conversion probability (kans dat een bezoeker in de komende 30 dagen converteert)

Waarde van rapporten

Door bezoekersstromen te segmenteren kunnen er waardevolle conclusies worden getrokken. Bijvoorbeeld:

  • Uit welke bronnen komen de meeste conversies?
  • Uit welke landen en steden komt het bezoek?
  • Welk pad leggen bezoekers af naar een conversie?
  • Met welke sites kan een samenwerking gezocht worden?

Trechters

Trechters kunnen worden ingesteld om het pad naar een conversie te identificeren. Hiermee kan bijvoorbeeld geanalyseerd worden waar de bezoeker instapt en afhaakt.

Alle marketingactiviteiten werken samen tot een lead. Stel dat een bezoeker via Google als eerst op de site komt, maar een week later pas via een zoekopdracht converteert. Het is dan niet juist om de laatste zoekopdracht alle credits te geven. Via Multi Channel Marketing Reports zullen alle onderdelen eerlijk in kaart worden gebracht. Hiermee kan ook bekeken worden hoeveel interacties een gemiddelde lead nodig heeft en hoe lang het duurt voordat bezoekers converteren.

Meetplan

Via het meetplan wordt er in kaart gebracht hoe Analytics op de juiste manier kan worden ingezet voor jouw website. Hierbij worden de zakelijke doelen van via Strategie, Tactiek en Key Performance Indicators vertaald naar praktische Analytics doelen voor een implementatie traject.

Er worden periodieke rapporten verstuurd met belangrijke indicatoren omtrent de voortgang van de strategie. Binnen het WordPress dashboard zullen enkele belangrijke variabelen direct inzichtbaar zijn.

Kosten

Light

25

per maand
  • Advies en Setup Google Analytics
  • 3 events + 1 goal instellen
  • Bots uit de resultaten filteren
  • 3-maandelijks Multi Channel Marketing en Statistieken rapport
Contact

Standaard

65

per maand
  • Advies en Setup Google Analytics
  • 15 events + 5 goals instellen
  • Bots uit de resultaten filteren
  • Maandelijks Multi Channel Marketing en Statistieken rapport
Contact

Enterprise

100+

per maand
  • Advies en Setup Google Analytics
  • Events + Goals instellen
  • Bots uit de resultaten filteren
  • Maandelijks Multi Channel Marketing / Statistieken rapport en consultancy
Contact

De prijzen zijn exclusief BTW. De kosten zijn per maand voor een jaarabonnement.