Google Analytics is een (vrijwel) gratis service van Google waarmee het gedrag van bezoekers op websites inzichtelijk wordt gemaakt. Dit klinkt misschien als een leuk extraatje om te hebben, maar het goed inzetten van deze service kan een enorme impact hebben.

Je website staat centraal in je online marketing. Mogelijk ben je al bezig met promotie via bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Het is dan belangrijk om te weten welke marketingtools het best presteren.

Meer dan 50 miljoen websites gebruikenĀ Google Analytics. Pixeldust is gecertificeerd in het installeren van een Google Analytics account. Via een aantal korte regels code wordt er data doorgestuurd naar jouw Google Analytics Dashboard. Als je WordPress gebruikt kun je deze data direct inzien in je WordPress beheer. Het is ook mogelijk om periodiek een management rapport te ontvangen, waarbij de voortgang van vastgestelde doelen worden gevisualiseerd.

De data is te onderscheiden in twee lagen: acquisitie en gedrag.

De manier waarop je bezoekers jouw website vinden valt in de acquisitie laag. Het inzichtelijk maken van de verkeersbronnen van bezoekers is belangrijk in het up-to-date houden van je online marketingstrategie. Waar komen mijn bezoekers vandaan, uit Google zoekresultaten of via Twitter?

Het gedrag van de bezoekers is o.a. interessant in de analyse van de websitestructuur. Kunnen bezoekers meteen vinden waarnaar ze op zoek zijn, of lopen ze ergens vast? Pixeldust kan de bezoekersstromen analyseren en hiermee adviezen geven om de site te verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld zien op welke pagina’s bezoekers binnenkomen en op welke pagina bezoekers afhaken.

Zo kunnen er bepaalde doelen binnen de site worden ingesteld. Denk aan een verkoop in een webshop, of een contactopname op een informatiesite. Elke klik kan in kaart gebracht worden. Aan het voltooien van een doel kan een bedrag gekoppeld worden. Met deze data kun je bijvoorbeeld zien of je Google Ads campagne ook werkelijk winst oplevert.

Bereik je de juiste klantengroep? Google weet veel van bezoekers. O.a. hobbies, geslacht, leeftijd, locatie en marktsegment van je bezoekers kun je daardoor inzien in je dashboard. Alle meetpunten kunnen tegen elkaar worden afgezet. Zo kun je bijvoorbeeld zien of iPhone gebruikers meer besteden dan Android gebruikers.

Interesse in Google Analytics setup en/of een maandelijks rapport? Neem gerust contact op, we bespreken graag de maatwerk mogelijkheden.